
Best mien to CTN

In my view three media institutions that have changed the landscape of modern day independent
journalism in Sierra Leone are easy to find. At different times and in different ways Concord Times
newspaper, Talking Drum Studio and Cotton Tree News (CTN) have proved a watershed in media
development  and  transformation.  Interesting  that  TDS  and  CTN  are  NOT  radio  stations  by
themselves but rather production houses for radio. If you are surprised at the absence of the UN
Radio I will talk about it in a moment.
Despite being the first country in West Africa to publish a newspaper, print journalism in Sierra
Leone was a cut-and-paste cut-throat affair that left the country way behind those it had been far
ahead of. That is, until Concord Times was brought to the country in August 1992 by Nigeria’s
Kingsley Lington Ighobor who introduced computerised journalism here.
The advent of the civil war in 1991 led to all forms of conflict-healing mechanisms that brought
about the Search for Common Ground by an extraordinarily energetic hardworking Canadian lady,
Frances Fortune, who established Talking Drum Studio in 2000. TDS, as it is commonly known
gave radio features journalism as well as radio soap a new meaning. They assembled a crop of
people who were to constitute some of the finest producers in radio features, which bagged them
several awards. Their well produced magazine and features programmes in my view were not only
independent and impartial but also had peace, democracy and people interest at their core.
Despite their huge success, TDS did not do news and current affairs programmes, a vacuum that
was neatly filled in February 2007 with the advent of CTN. Even though it was established just a
few months before the historic elections of 2007, Cotton Tree News left an impact that is still felt in
elections reporting in the country. With their partners that included radio Mount Aureol and the
local UN Radio, among others, CTN became a household name for more reasons than one.
Their news was well balanced, impeccably independent, accurately objective, well and concisely
written and people-centred. They took away the dominance of pro-government stories on air in a
way that reflected real professional journalism. With their core staff made up mostly if not entirely
of graduates and students of the Mass Communications Department of Fourah Bay College, their
news and current affairs programmes were a breath of fresh air.
Now to hear that CTN will almost certainly close shop this week due to funding difficulty is a bad
taste which if allowed to be swallowed, will seriously impact on radio journalism in the country
especially with next year’s presidential,  legislative and local  council  elections. Theirs will  be a
vacuum  almost  impossible  to  fill.  While  it  is  good  to  know  that  the  formerly  state-owned
broadcaster is now an independent Sierra Leone Broadcasting Corporation,  it  is far away from
being independent in and impartial. While a good number of those working there feel hounded by
some government officials and their invisible presence, some others feel obliged to them. But this is
not a piece in SLBC so I will keep that for a later piece after mentioning the unnecessary long and
rambling double digit minutes long report on a single activity by the president last week.



The Swiss organisation, Fondation Hirondelle, has been the key funder for CTN in the last three
years or so of their operations here. Whatever the reason funding has not come forth. It behoves
international donors such as the UN who have invested so much in the democratisation process in
the country, and other democracy and media pluralism developers in the country to intervene to
save CTN from closure.  SLBC,  if  that’s  their  interest,  cannot  be trusted  to  bring trusted  and
balanced news reporting especially ahead, during and after the elections. This is not necessarily
because they do not have good journalists, but because they have a board whose Chairman has
come out clearly in his writings in the papers, as a government apologist. Not only that, his reported
interference professional and administrative in the running of the corporation smacks of problems
as we approach the elections.
I understand why the UN and all of us Sierra Leoneans would want to see SLBC stand tall. In the
case of the UN they were the midwives and in our case we are the beneficiaries. However, the
independence and professionalism we all so yearn for from them are a long way off. And it requires
not just fig-leafy nuances to it but a tangible and real manifestation of such where the reporter has a
free hand to do what is right, and those attached to government departments are either withdrawn or
do not laud it over their news editors who themselves must have the character to stand for what is
right.
I am in trepidation even at the thought of the closure of CTN…And if I had money I would do just
what brought about Aljazeera.  The pan-Arab television channel came into being after the BBC
trained a group of Arab-speaking journalists for the establishment of the BBC Arabic service on TV.
It so happened that funding at the time, or the lack of it, would not allow it to happen. So the project
did  not  take  off.  Then  some Middle  Eastern  interests  came in  and  employed  them to  set  up
Aljazeera Arabic which later led to the Aljazeera English.
Now  the  reason  I  didn’t  include  UN  Radio  as  the  revolutionaries  of  the  independent  media
landscape in Sierra Leone is the obvious and the not too obvious. UN Radio was not independent.
The UN itself needed to be checked which the radio could not or would not do. I remember the
killing of a commercial  sex worker allegedly by a Ukrainian UN peacekeeper at  Lungi.  I  was
stopped from treating the issue when I worked at Radio UNAMSIL as it was called then.
Additionally, whereas UN Radio had the reach a wider section of the country, their radio did not
venture into real  high quality news reporting.  It  basically nibbled around telephone interviews
which sometimes were warped and patronising.  Except that  DJ Base and his brilliant all  night
company-keeping on Night Line was such a phenomenon. The UN almost always ensured that news
items that were deemed to have the proclivity of  being disliked by the government or ruffling
feathers should not be aired. I suffered that on a number of occasions while I worked there. So yes
they may have come along with their wider coverage area, but their niche was nowhere compared to
CTN. And that again was not to say they didn’t have some good journalists, but because they were
made to not feel independent and real training was for the foreign staff.
CTN stands out in radio news journalism in the country far ahead of any other. And anyone who can
help, must help save it from going off air because clearly and certainly there is no alternative to
their quality news journalism on radio.
By Umaru Fofana

24 janvier 2011


